Etiketter

mandag 19. desember 2011

Uke 51



Det er på tide å se over bloggene som skal vurderes før karakteroppgjøret i januar.
Alle må ha minst tre tekster her. To obligatoriske er "Essay" og tolking av "Vår beste dag"
I tillegg valgfritt: Tekst om skalden, sammensatt tekst, tekst som omtaler en blogg og oppsummeringsoppgavene s. 50

Det nærmer seg juleavslutning og vi skal møtes kl. 9.00 på klasserommet på onsdag.

Ha en riktig god jul alle sammen!
Solveig

tirsdag 13. desember 2011

Fagdag 14.12

  • Dramatisering av Trymskvida
  • Vi skal se filmen «Thor»
  • 10 av dere mangler innlevering i nynorsk og må skrive korttekst.

Thor (2011)


The powerful but arrogant warrior Thor is cast out of the fantastic realm of Asgard and sent to live amongst humans on Earth, where he soon becomes one of their finest defenders.

Director:

Writers:

Ashley Miller (screenplay), Zack Stentz (screenplay), and 6 more credits »

Stars:

søndag 11. desember 2011

Uke 50

Trymskvida



Den eldre edda - Trymskvida
I dag madag 12. 12 skal vi lese ferdig Trymskvida, og starte på å få til en liten dramatisering av diktet.

Trymskvida er et eddadikt som handler om da jotnen Trym stjeler hammeren fra Tor, og Tor må kle seg ut som dame og gifte seg med Trym for å få den tilbake! Dette eddadiktet er skrevet i fornyrdirslag som vil si at  a)hver strofe har åtte linjer
b)To og to linjer bundet sammen med alliterasjon (bokstavrim).
Denne verseformen blir først og fremst brukt i episke eddadikt, dvs de diktene som forteller om ulike episoder og hendelser i gudeverdenen.
Etter at vi har lest Trymskvida skal dere lage et lite manus (på nynorsk) og begynne å øve. Følgende kriterier blir vektlagt i vurderingen av framføringen:
kreativitet
innlevelse
god fordeling av roller og ansvar for framføringen
godt manus
at dere får framføringen til å "flyte" godt uten at dere stopper opp
at dere får fram de sentrale delene av historien/handlingen på en god måte.
at alle i gruppe har aktive roller
Vi deler Trymskvida inn i seks deler og klassen i seks grupper som skal framføre hver sin del:slik at det tilsammen utgjør hele fortellingen i diktet.
Dette er ei humoristisk fortelling om manns og kvinneroller i norrøn mytologi. derfor må vi også tørre å slippe løs litt humor her!
Lykke til med skuespilleriet
Solveig

Uke 49


Fagdag i uke 49 7. desember

Det er ny prøve for dere som ikke har levert tekster i bokmål og nynorsk tidligere. Oppmøte kl 8.00 på rom 253
Prøven består av en kortsvarsdel som skal skrives på nynorsk og langsvar som skal skrives på bokmål.
De mørkeste impulser, lyster og hemmeligheter - den sanne fortellingen om hvordan to av tidenes viktigste menn endrer synet...

Oppmøte 8.45-9.00 på Prinsen. Filmen koster 50 kr
7.desember 2011

mandag 28. november 2011

Veke 48

·         Skriv ein tekst om islendingesogene, ta utgangspunkt i spørsmålene på eige oppgåveark, lever i fronter
De som ikke har levert tekst etter fagdag i uke 45 må skrive ny 7.11, oppmøte på skolen kl. 8.00
·         Nynorskprøve torsdag 1.12


I dag kan de jobbe med ordval og frasar i nynorsk sjå frasesamling

mandag 21. november 2011

Veke 47


Plan for veke 47

Ein periode framover skal vi jobbe med nynorsk. Lese, skrive og utfyllingsoppgåver. Det blir fronterprøve i neste veke og skriving knytt til Gunnlaug Ormstunge etter kvart.

Lær å laga teikneseriar


Øvingar til fronterprøve i nynorsk

VERB 1, VERB 2, VERB 3.

SUBSTANTIV

PRONOMEN

GENITIV

mandag 14. november 2011

Uke 46: Soga om Gunnlaug Ormstunge

Torsdag 17.11- 2.time
Norsk
Gjør ferdig Oppsummeringsspørsmålene s. 50 i Grip Teksten. Hvis tid se på oppgave 9 s. 51 og legg svaret i bloggen.

Soga om Gunnlaug Ormstunge
 











Vi skal i dag begynne å lese soga om Gunnlaug Ormstunge, og jeg regner med at vi får hørt den ferdig på lydbok i løpet av uken . Vi skal videre jobbe med dramatisering og oppgaver knyttet til denne sagaen.
 Islendingesagaer
Konsentrert om konflikter og dramatiske hendelser
Strid om ære, makt og kjærlighet, drap og hevndrap
Frender og slekter mot hverandre, fellesskap avgjørende i et samfunn uten en sentralmakt
Konsentrert fortellerstil, objektiv forteller, ikke egne vurderinger/meninger
Ser personene fra utsiden, sjeldent følelser og tanker
Ofte scenisk framstilling, mange replikker
Litotes (understatements/”underdrivelse”) ofte brukt
Gir seg ut for å være sanne, med kilder, historiske begivenheter, konger osv. Men først og fremst skjønnlitteratur


Litteraturen er hentet fra landnåmstida som varte fra 860-930 og fram til 1030

mandag 7. november 2011

Skreiv Snorre Heimskringla?

Kort om Heimskringla, eller også kjent som Snorres kongesagaer.

Mandag 7.11
Lese det oversatte utdraget fra Beowulf-kvadet s. 254 i Grip teksten
Jobb videre med oppsummeringsspørsmålene s. 50


Fagdagen onsdag 9.11

I heltenes tidsalder skal mektige Beowulf bekjempe monsteret Grendel. Han går seirende ut av kampen, men har ikke regnet med Grendels listige mor. Deres rystende kamp gir gjenklang til alle tider og gjør Beowulf udødelig
Vi skal studere sagnet og se hvordan dette er overført til film i vår tid (2008)
Onsdag 9/11: Skriveoppgave fagdag bokmål:

mandag 10. oktober 2011

Kap 8: Munnleg (234-249) Uke 41-43

Muntlig presentasjon

Oppgåver i munnleg 2STB.
Munnleg presentasjon av og med samansette tekstar i vekene 41 og 43
Læreplanmål:
·         om hvordan ulike typer tegn kan ha en mening
  • om hvordan tekst og bilder virker sammen på ulike måter
  • om hvordan ulike uttrykk har virket sammen i eldre tider og virker sammen i dag
  • om hvordan tekst, bilde og lyd virker sammen i massemediene i dag
  • om hvordan ulike medier strukturerer innholdet
  • om formidling av nyheter i massemediene
·             -     vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
·                    
                       -       vurdere egen muntlige utvikling

1.     Vel omslaget til ei plate/CD du likar og lag ein samansett tekst.http://www.lokus.no/content/redirect/?marketplaceId=3013582&languageId=1&logicalTitle=content_image_2006.06.08.14.02.27&crId=2079113Du bør gå i djupna på kven som har laga omslaget, tenkje på om plateomslaget speglar det tekstlege innhaldet eller sjangeren på nokon måte, og presenter ei analyse av plateomslaget.

Bokomslag er også samansette tekstar. Vel eitt av bokomslaga bak denne lenka eller vel deg ei eiga bok. Noter ned dine spontane inntrykk. Finn ut litt meir om handlinga i boka du har valt omslaget til, og presenter ei analyse av bokomslaget.http://www.lokus.no/content/redirect/?marketplaceId=3013582&languageId=1&logicalTitle=content_image_2006.06.08.14.02.27&crId=2079113Korleis er biletet komponert?

3.     Bruk historia i ein songtekst eller ein musikkvideo du sjølv har valt, som utgangspunkt. Du kan velje forma sjølv, men resultatet skal vere ein samansett tekst. Nytt gjerne utdrag frå kjelda di. Presenter for klassen.



Lag din eigen teikneserie! Bruk denne nettstaden som ein ressurs om du ikkje er stødig på det frå før av. Du må presentere ei grunngjeving for dei ulike vala du har gjort undervegs.

5.     Vis med eige eksempel på korleis media aktivt nyttar visuelle og auditive forsterkingar for å skape reaksjonar hjå sjåaren. Kan du finne ut om det er i spesielle saker dei i stor grad nyttar seg av bilete og lyd? (sport, politikk, kjendisstoff etc.) Kva er det med desse eksempla dine som gjer at hendinga bak kjem veldig godt (eller mindre godt) fram? Bruk døme frå verdsveven, radio, nett-tv etc.

6.     Presenter ei analyse av førstesida til ei dagsavis på verdsveven over nokre dagar. Kva slags nyhende vel dei å ha som førstesideoppslag? Korleis nyttar dei bilete til overskrifta? Bruk analyseskjemaet eg har lagt lenke til inne på fronter, som ei sjekkliste. Korleis står bilete i høve til overskrifta?

7.     Bruk eit dikt eller ei novelle som du sjølv har valt. Legg ved eit bilete eller eit lydspor som du synes passar godt til. Presenter di tolking av teksten

Eg håpar det skulle vere noko for ein kvar smak her. Lykke til! J

Vurderingskriterier.
1.     Presentere norskfaglige emner og problematisere det framlagte stoffet
2.     Fagleg innhald: hugs læreplanmåla du skal jobbe ut i frå. Oppfyllar du dei fleste av dei?
3.     Kreativitet: korleis har du løyst oppgåva med alle dei hjelpemiddel du har tilgjengeleg?


·         Uansett kva for ei oppgåve du vel, så skal du presentere ein samansett tekst. Du kan nytte deg av alle medium frå powerpoint, til å lage ein videosnutt med videokamera,  til å bruke opptaksfunksjonen på mobiltelefonen din. Bilete og tekst i si enklaste form kan og nyttast, så de treng ikkje ha digital prestasjonsangst. J
Vi har sett at de har eit stort kreativt potensiale så dette trur eg de klarar kjempebra!

Aktuelle nettstadar de kan nytte er til dømes:
·         www.youtube.com
·         www.liveleak.com
·         www.nynorsksenteret.no
·         http://flickr.com/photos/

torsdag 6. oktober 2011

Torsdag 6.10

Torsdag 6.10 2STB

I dag skal vi se litt nærmere på skrivestrategier og bloggskriving.  Dagens oppgave er å finne en blogg på nettet som du mener er god. Bruk skrivetipsene fra kapittel 7 og vurderingskriteriene under som utgangspunkt for å si noe om hva det er som gjør bloggen god.
Estetikk
  • Valg av mal, bare en smakssak?
  • Visuelt kaos eller orden
  • Skrifttype  
  • Fargebruk (på overskrifter, pekere, brødtekst)
  • Bruk av bilder
  • Sideelementer
  • Reflekterer bloggen eierens personlighet?  
Innhold
  • Er innleggene svar på oppgavene som har vært gitt?
  • Lengde på innlegg (kombinert bilde/tekst)
  • Bruk av pekere/hypertekst
  • Språkbruk
  • Stil
  • Rettskrivning
  •  Mottakerbevissthet
Grad av refleksjon omkring temaet

onsdag 5. oktober 2011

Fagdag onsdag 5.10

Fagdag for 2STB onsdag 5.10

Tips for å lage en digitalt sammensatt tekst
Skrift: Når man lager digitale tekster, har man et stort antall skrifttyper å velge mellom. Skrifttype bør velges ut i fra formålet med teksten. Skrifttypen bør ha god lesbarhet. Når det gjelder dominans, bør man tenke gjennom hva man ønsker å framheve, og hva som ikke skal framheves, og velge skrifttype ut i fra dette. Like elementer bør ha lik skrifttype. Ulike elementer kan gjerne markeres med ulike skrifttyper. Det er imidlertid viktig å ikke bruke for mange ulike skrifttyper, da dette vil gi et kaotisk inntrykk som kan forstyrre formidlingen. Dersom man ønsker å skille ulike informasjonsenheter, kan det ofte være mer hensiktsmessig å markere dette gjennom rammer eller andre grafiske elementer enn skrifttype.
Farger: Også når det gjelder farger, har man i digitale tekster store valgmuligheter. Fargene kan brukes som virkemiddels til å understreke den rollen et tekstelement skal ha. Fargene kan hjelpe oss å framheve noe, og dermed bidra til å skape skiller mellom det man ønsker å fokusere på og det som skal være mer i bakgrunnen. Fargene kan også brukes for å gruppere informasjonsenheter eller tekstelementer. Også her er det viktig å tenke harmoni, slik at fargebruken ikke skaper et kaotisk inntrykk.
Bilder: Det kan være ulike grunner til å bruke bilder og illustrasjoner: beskrive, forklare, skape blikkfang eller skape assosiasjoner. Disse funksjonene er det viktig å ha i tankene når man bruker et bilde eller en illustrasjon i en tekst.
Bilder i bevegelse/animasjon:

Digital teknologi har gjort det enkelt å legge inn animasjoner eller levende bilder i en tekst. Dersom man ønsker å bruke levende bilder, skal man være oppmerksom på at bevegelse stjeler oppmerksomhet. Mens levende bilder brukes, vil det være lite hensiktsmessig å bruke tekst samtidig, da denne vil være vanskelig å oppfatte. Lydeffekter eller tale kan imidlertid oppfattes samtidig som man ser levende bilder, disse kan således kombineres.
Lyd: Visuell og auditiv informasjon er komplementære (utfyllende) kanaler og kan derfor bidra til å forsterke et budskap når de kombineres.


Oppgave
Lag ditt eget interaktive/levende dikt. Tema: Et sted som betyr noe for deg. Hjelp hverandre med det tekniske, bildetaking/filming. Til inspirasjon: Morten D, Sommer på Heimdal

Bruk gjerne dikta fra Dagbladets diktbase som inspirasjon
Forslag til nettressurser:
MovieEditor på Creaza, som er et nettbasert videoredigeringsverktøy til å skape filmer komplett med profesjonelle titler, overganger, effekter, animasjoner, musikk og fortellerstemme

onsdag 28. september 2011

Torsdag 29.9

Erik Bye - Vår Beste Dag

Vi holder på med kapittel 6 - Sammensatte tekster. (Se Grip teksten side 182-189). Oppgaven dere får i dag er som følger: Gi en analyse av den sammensatte teksten under. Du skal bruke deler av teoristoffet i kapittel 7 og side 182-189 kapittel 6 i denne oppgaven. Tid til disposisjon: Torsdag 20.9 og mandag 3.10. Skriv på hovedmål og lever i blogg.


Vår beste dagKom og lytt til lyset når det gryr av dag
Solen løfter sin trompet mot munnen.
Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag;
Denne dag kan bli vår beste dag!
Stien som vi gikk i går er like ny,
Hemmelig som ved vårt første morgengry;
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kom og lytt til dypet når vi ror mot dag,
Hør, maneten stemmer sine strenger.
Løfterik er tonen i et fiskevak,
Denne dag kan bli vår beste dag!
Fjorden vår er like ny og blå og blank,
Blikket ditt er fritt og ryggen like rank,
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kjære lytt til mørke når vår dag er gått,
Natten nynner over fjerne åser.
Mangt har dagen skjenket oss av stort og smått,
Mer, kan hende, enn vi har forstått,
Månen over tun og tak er like ny,
Men tier stille om vårt neste morgengry.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i morgen skal bli vår beste dag.

mandag 19. september 2011

Sammensatte tekster


Uke 38 - Kapittel 6 s. 182-198
I løpet av denne uka skal du ha lest kapittel 6: sammensatte tekster og gjort oppsummeringsspørsmålene s. 198
Husk også bloggoppgaven: essay frist for publisering 23.9

onsdag 14. september 2011

Essay

Lese og skrive


























Bjarne Melgård (f. 1967): Utan tittel, 1997
(c) Astrup Fearnely Museet for Moderne Kunst / © Bjarne Melgård / BONO 2008


Læreplanen sier at du skal kunne

• beskrive og vurdere egne lese- og skrivestrategier

• analysere tekster i ulike sjangrer for å kunne ta stilling til spørsmål
tekstene tar opp og verdier de representerer

• skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster på
bokmål og nynorsk, med utgangspunkt i litterære tekster og norsk
tekst- og språkhistorie
 
Bloggoppgave 1
Skriv et personlig essay ut fra et av de temaene vi har notert på tavla.
Publiser fredag 23.9

mandag 12. september 2011

Blogg

Blogg for 2STB
Norsklærer Ingrid Kjøl Wiig om hva som kjennetegner en god blogg:
Oppskrift lage blogg :
Gå til blogspot.com og opprett en blogg (følg instruksjonene)
Gå på forsiden av bloggen, trykk på ”utforming”, ”innstillinger”, ”tillatelser” og inviter læreren.

2STB

http://gjerten-linjer.blogspot.com/